Idag besökte Armin Hadzic, projektledare för digitala medier, högskolan. Han berättade om det som kanske kan kallas de sociala mediernas revolution. Han berättade bland annat om att förr hade företagen makten över vad som konsumenterna skulle konsumera på internet genom att företagen gjorde sina egna hemsidor. Det var det enda som konsumenterna kunde konsumera.
Nu är konsumenterna presumers – de både producerar och konsumerar innehåll – på nätet. Det innebär att föreatgens makt minskar. Nu vänder sig konsumenterna till sina vänner för att ta reda på vilka produkter som är värda att ta reda på mer information om. Företagen tvingas nu söka sina konsumenter genom sociala medier som exempelvis Facebook. Tv4 drev till exempel en kampanj för kanalen tv 400 på Facebook.
Även om detta är tänkvärt, överraskade historien om Felicia mig mest. Felicia är en tjej i de övre tonåren som lyckades samla 10000 personer på Sergels torg dagen efter valet för några veckor sedan. Hon lyckades uppmana dessa människor att demonstrera mot att Sverigedemokraterna kom in i riksdagen med hjälp av Facebook. Jag tycker att det är häpnadsväckande att en tonårstjej kan få lika mycket makt, om inte mer, än världens politiker.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar